Luther en de Lutherse traditie écht leren kennen waar het spannend wordt:
dat is het doel van de cursus Leren van Luther.
Want wij denken vrij te zijn, maar zijn we dat ook?

Aan het begin van zijn ‘Reformatorische Wending’, ergens in de herfst van 1517, verandert Luther de schrijfwijze van zijn oorspronkelijke familienaam Luder in ‘Luther’, verwijzend naar het Griekse woord voor ‘bevrijde’ (Eleutheríos).

Waarvan wist Luther zich bevrijd? En wat is de betekenis van de beelden die hij gebruikt om die bevrijding te duiden, zoals ‘reiniging’, ‘verlossing/loskoping’, ‘vergeving’, ‘verzoening’ en ‘vrijspraak’.

 

Geloof als bevrijding

In vier bijeenkomsten van 1,5 uur gaan we onder leiding van Lutherse theologen op zoek naar het denken en ervaren van de oorspronkelijke Luther en bespreken we wat de betekenis is in onze tijd van de oude beelden waarmee ons ‘heil’ in Christus wordt geschilderd. Waarvan zouden wij zelf bevrijd kunnen worden?

Naast originele Lutherteksten (in vertaling) lezen we ook eigentijdse schrijvers die zich hebben beziggehouden thema’s als bevrijding van wat ons bindt, reiniging van geest en lichaam en de kracht van vergeving.
Voor elke bijeenkomst wordt ook een Luther-lied opgenomen in de reader en er is ruimte voor enkele bijzondere historische noten (zoals een artikel over de vraagt of Luther echt 95 stellingen heeft opgehangen aan de Slotkapel in Wittenberg).

Bijeenkomst 1 : Luhers’ Reformatorische Wending

Wat is er met Luther gebeurd tussen 1517 en 1521 dat hij een radicale wending in zijn geloof en leven meemaakte? Wat waren de belangrijkste momenten? We lezen een deel uit het Voorwoord van Luther bij zijn verzamelde (Latijnse) werken uit 1534. Daarin kijkt hij terug op de begintijd van de Reformatie.

Bijeenkomst 2 : Bevrijding als vergeving van schuld en ongerechtigheden

Waarin verschillen Luthers ideeën over vergeving van de calvinistische ‘verzoening-door-voldoening’ theologie van het kruis? En waarom kan het vergevend loslaten van wrok heilzaam zijn voor je eigen ziel? We bespreken enkele paragrafen uit Over de Babylonische Gevangenschap van de Kerk (1520) en teksten over het erkennen van ongerechtigheid en de therapeutische kracht van vergeving.

Bijeenkomst 3 : Bevrijding als reiniging van wat ons leven en samenleven vergiftigt

Wat bedoelde Luther met ‘reiniging door het bloed van Christus’ en wat betekent dat wanneer ons eigen leven of onze samenleving snakt naar reiniging en heling? We bespreken oudtestamentische en nieuwtestamentische beelden en metaforen en een hedendaagse tekst over trauma-verwerking.

Bijeenkomst 4 : Bevrijding als losmaking van wat ons bindt

Wat hebben Bijbelse beelden over de loskoping uit de slavernij te zeggen over onze persoonlijke gebondenheden of de wijze waarop mensen beknot worden door wat cultureel of sociaal ‘normaal’ is. We lezen passages uit Luthers beroemde traktaat Over de vrijheid van een christen (De libertate christiana) en denken na over verbondenheid versus gebondenheid.


In het seizoen 2024-2025 wordt voor de twaalfde keer de cursus Leren van Luther aangeboden.
Ooit begonnen als een korte leergang in enkele Lutherse gemeenten wordt deze cursus nu gegeven op veertien plaatsen in heel Nederland; van Groningen tot Heerlen en van Amsterdam tot Hengelo.

De deelnemers zijn niet alleen van lutherse huize maar van alle achtergronden, allen met een belangstelling om zich aan de hand van teksten van Luther in vragen van het geloof te verdiepen.